Нове борбене могућности модернизованог авиона „Oрао“

На здруженој вежби „Садејство 2021“ дејствовао је по циљевима на земљи модернизовани јуришник „Oрао“. Ова летелица прва је која је комплетно унапређена и стављена на пуно располагање Војсци Србије. План је да технолошки буде унапређена пуна ескадрила од 12 „Oрлова“, која ће имати важно место у Ратном ваздухопловству током следеће деценије.Зашто је важно: Јуришни авион…
У систему одбране је уочено да би требало подићи способности ратног ваздухопловства када је реч о задацима ловачко-бомбардерске авијације, односно гађању циљева на земљи прецизним вођеним наоружањем дању и ноћу. Направљена је анализа која је показала да би пројекат модернизације „Oрла” био исплатив. Утврђено је да је структура летелице јака, а остварени налет код већине авиона није велики, па је њихов век употребе продужен на 38 година, са могућношћу даљег продужења временског ресурса ових летелица.
Поред најсавременијих структурних материјала и конструкторских решења, на авиону су уграђени електронски системи за побољшање стабиланости и управљивости авиона, а сам авион се одликује великом аеродинамичком жилавошћу као и бројним решењима које повећавају могућност преживљавања авиона у случају поготка.
„Орао” је опремљен „Ролс-Ројсовим” млазним мотором, с тим да ће се модернизовати само они примерци који имају уграђен форсаж, што авиону омогућава боље динамичке карактеристике. Биће модернизовани авиони у двоседој, али и једноседој верзији, произведени осамдесетих и деведесетих година.
Пројекат се тренутно, налази у фази развојних испитивања која обухвата више авиона, а чији је завршетак планиран половином ове године, док се у наредне две-три године планира серијска модернизација, до нивоа једне ескадриле. Извесно је да ће Војска Србије ове ваздухоплове моћи да користи и у наредној деценији.
Садашњи обим пројекта обухвата уградњу модернизационог комплета опреме, већином из домаћег развоја (уз употребу појединих увозних компоненти), која ће омогућити ефикаснију навигацију и укупну борбену употребу авиона и у сложеним метео условима и ноћу.

Пројекат се одвија у две фазе. У првој ради се на уградњи оптоелектронског и нападно навигационог система, рачунара наоружања и мисије, дигиталне магистрале података “ваздух земља ВРВЗ-200 и интерфејса ка постојећим и новоуграђеним сензорима, монитора…
Осим моћне термовизијске камере треће генерације, авион „орао” се опрема ласерским даљиномером за прецизно утврђивање даљине циља, новим балистичким рачунаром као и најсавременијим инецијално навигационим системом, који тренутно користе европски ловци четврте генерациије. Све то учиниће ефикаснијим гађање постојећим наоружањем (топ, навођене ракете и авио-бомбе), али највећа новина су системи за употребу вођеног наоружања.
Друга фаза предвиђа уградњу комплексних система за самозаштиту авиона. „Орао” ће имати сензоре који ће посаду упозоравати да је авион радарски или ласерски озрачен, односно да је угрожен вођеним противваздухопловним ракетама са радарским или инфрацрвеним вођењем попут оних које се лансирају са рамена стрелца, укључујући и сензоре који детектују њихово приближавање авиону.
„Ј-22 Орао“ развијен је и серијски произвођен од 1974. до 1992. године, у кооперацији ваздухопловних индустрија Југославије и Румуније. Поред примене више нових технологија из тог времена, „Орао“ је значајан и по томе што је први домаћи авион који је летео брзином већом од брзине звука.